Hopp til hovedinnhold

Byggestart for Energiverk Mongstad

januar 16, 2007, 11:00 CET

I dag, 16. januar, starter byggingen av Energiverk Mongstad (EVM) ved Statoils raffinerianlegg på Mongstad i Hordaland. Kraftvarmeverket blir etter planen satt i drift i 2010.

Anleggsperioden starter med rydding og planering av den 18.000 kvadratmeter store anleggstomta hvor kraftvarmeverket skal på plass.

EVM-prosjektet samlet består i bygging av en ny gassrørledning fra gassmottaksanlegget på Kollsnes i Hordaland og bygging av selve kraftvarmeverket. I tillegg skal det gjøres tilknytningsarbeid mellom kraftvarmeverket og dagens raffinerianlegg.

- Vi er svært tilfreds med at anleggsarbeidet knyttet til EVM nå er i gang. EVM vil bli strategisk viktig som et stort miljø- og industriprosjekt. Dette vil bedre kraftbalansen i Bergen-regionen, sier Bjørn Kåre Viken, direktør for Statoil Mongstad.

– Ved å bruke varme fra kraftverket, vil Statoil dessuten oppnå en vesentlig energieffektivisering og bedre lønnsomhet på Mongstad-raffineriet.

DONG Energy skal bygge, eie og drive kraftvarmeverket. Avtalen mellom Statoil og DONG Energy gjelder for 20 år.

Samtidig som byggingen av EVM starter opp, arbeides det med å utvikle teknologiske og kommersielle løsninger for håndtering av karbondioksid (CO2) på Mongstad.

CO2-håndteringen skal utvikles i to steg. Det første omfatter et anlegg som kan fange 100.000 tonn CO2 per år. Deretter skal det utvikles et storskala CO2-fangstanlegg.

Olje- og energidepartementet og Statoil har inngått en samarbeidsavtale for å utvikle teknologi som skal gi kostnadseffektive og langsiktige, gode løsninger.

Det økonomiske og driftsmessige hovedansvaret for etablering av fangst, transport og lagring av CO2 hviler på staten.

Byggestart for Energiverk Mongstad - equinor.com