Peregrino fase 2 produserer

10. oktober klokken 20.00 lokal tid startet produksjonen fra den nye plattformen Peregrino C i Brasil.
Fase 2-prosjektet forlenger levetiden for Peregrino-feltet til 2040, bidrar med 250-300 millioner fat olje og halverer samtidig anslåtte utslipp per fat over feltets gjenværende levetid.

– Jeg er svært fornøyd med at vi har startet produksjonen fra Peregrino C-plattformen. Covid-19 har gjort Peregrino fase 2 til et svært utfordrende prosjekt og jeg vil takke alle involverte for å ha levert prosjektet med svært gode HMS-resultater, sier Geir Tungesvik, konserndirektør for Prosjekter, boring og anskaffelser i Equinor.
Peregrino fase 2 består av en ny plattform med boreanlegg og boligkvarter, knyttet opp til det eksisterende produksjonsskipet på Peregrino-feltet, samt en ny rørledning som importerer gass for kraftproduksjon.
I drift gir den nye plattformen 350 arbeidsplasser i havet og på land i Brasil.
Prosjektet var i rute for planlagt oppstart i slutten av 2020 da det ble rammet hardt av covid-19. Pandemien førte til nedbemanning flere ganger i den kritiske og arbeidsintensive sammenkoblingsfasen.
Likevel leveres prosjektet innenfor det opprinnelige kostnadsestimatet på 3 milliarder amerikanske dollar.
I tråd med Equinor sin lavkarbon-strategi er det gjort tiltak for å redusere CO2-utslipp fra Peregrino-feltet. Ved å bytte ut diesel med gass for kraftproduksjon unngås CO2-utslipp på 100 000 tonn per år. Dette vil også redusere kostnader og forenkle logistikk i driftsfasen.

– Oppstart av Peregrino Fase 2 er en viktig milepæl i Equinors vekststrategi i Brasil. Dette prosjektet viser hvordan vi kan få verdifulle nye ressurser i produksjon, samtidig som vi investerer i teknologi for å kutte CO2-utslipp. Jeg er stolt over at Peregrino Fase 2 vil øke feltproduksjonen til 110.000 fat per dag, og halvere vår utslippsintensitet, sier Al Cook, konserndirektør for Leting og produksjon internasjonalt i Equinor.
Den nye plattformen er også utstyrt med det nyeste av digitale verktøy, som digital tvilling, en 3D-modell av hele plattformen som operatørene kan ha med seg på Ipad i feltet. Dette gjør operasjonene mer effektive og styrker samarbeid både i havet og mellom plattformen og landkontoret i Rio de Janeiro.
Nye digitale løsninger vil også bidra til å optimalisere produksjonen. noe som reduserer energibruk og dermed også CO2-utslipp.
Aksepter informasjonskapsler
Vil du se alt? Vi vil gjerne dele dette innholdet med deg, men først må du akseptere markedsførings-informasjonskapsler ved å tillate dem i innstillingene.
Siste nyheter

Equinors kapitalmarkedsdag 2026
Equinor ASA presenterer i dag sin strategi for å levere mer energi, høyere kontantstrøm og industriledende avkastning. Tilbakekjøp av aksjer for 2026 dobles til 3 milliarder USD, og Equinor introduserer et mer forutsigbart rammeverk for årlige tilbakekjøp av aksjer fra 2027. Selskapet har som mål å øke kvartalsvis kontantutbytte per aksje med mer enn 5 % årlig.

Vil videreutvikle Johan Sverdrup
Nye volumer i Johan Sverdrup-området gir grunnlag for Johan Sverdrup fase 4. Equinor og partnerskapet modner nå en ny havbunnsutbygging som skal bidra til å opprettholde produksjon og verdiskaping fra Norges største oljeproduserende felt. Dette bidrar også til Europas energisikkerhet.

Energy Perspectives 2026 presenterer divergerende utviklingsbaner for global utvikling frem mot 2050
Energy Perspectives 2026 utforsker hvordan skiftende geopolitiske og økonomiske forutsetninger påvirker den langsiktige utviklingen mot 2050. Analysen presenterer mulige utviklingsbaner, ikke prognoser.