Vito i produksjon

16. februar startet produksjonen på Vito-feltet i amerikansk del av Mexicogolfen.
Det Shell-opererte dypvannsfeltet Vito forventes å nå en topproduksjon på 100.000 fat oljeekvivalenter per dag. Equinor har 36,89 % eierandel i feltet.

– Vito er et førsteklasses felt i et viktig produksjonsområde for Equinor, sier Chris Golden, landsjef for USA.
– Mexicogolfen leverer noen av Equinors mest lønsomme fat, og bidrar til at vi kan møte samfunnets kritiske energibehov, samtidig som vi fortsetter innsatsen for reduserte utslipp på veien mot netto null i 2050, sier han.
Vito benytter en forenklet og kostnadseffektiv vertsplattformløsning som ble redesignet i 2015. Det nye designet kuttet CO2-utslippene med om lag 80 % gjennom feltets levetid, og reduserte kostnadene med mer enn 70 % sammenlignet med opprinnelig løsning. Utvinnbare ressurser fra Vito-feltet er anslått til rundt 290 millioner fat oljeekvivalenter.
Equinor satser på langsiktig verdiskapning i framtidens lavkarbonsamfunn. En optimalisert olje- og gassportefølje er en del av Equinors strategi for å oppnå sikker drift, høy verdiskapning og lave karbonutslipp.
Siste nyheter

Bygger på Troll, mer gass til Europa
Equinor og partnerne Petoro, Shell, TotalEnergies og ConocoPhillips investerer drøyt fire milliarder kroner i et nytt havbunnsprosjekt som vil gi mer gass fra Troll-feltet i Nordsjøen.

Enighet om konsept for Ringvei Vest – samler flere funn i ett prosjekt
Equinor og partnere er enige om konseptvalg for Ringvei Vest, et havbunnsprosjekt knyttet til Troll B-plattformen i Nordsjøen.

Equinors kapitalmarkedsdag 2026
Equinor ASA presenterer i dag sin strategi for å levere mer energi, høyere kontantstrøm og industriledende avkastning. Tilbakekjøp av aksjer for 2026 dobles til 3 milliarder USD, og Equinor introduserer et mer forutsigbart rammeverk for årlige tilbakekjøp av aksjer fra 2027. Selskapet har som mål å øke kvartalsvis kontantutbytte per aksje med mer enn 5 % årlig.