Mer gass fra Gina Krog med Eirin

Equinor har på vegne av partnerskapet levert inn plan for utbygging og drift (PUD) for gassfeltet Eirin til Olje- og energidepartementet.
Utvinnbare reserver i feltet er anslått til 27,6 millioner fat oljeekvivalenter, hvor det meste er gass. Eirin-feltet, som ble funnet i 1978, vil bli bygget ut som et undervannsanlegg tilknyttet Gina Krog- plattformen i Nordsjøen. Totale investeringer er anslått til rett over fire milliarder 2023-kroner.

– Eirin vil hurtig bringe ny gass til Europa med god lønnsomhet og lave CO2-utslipp fra produksjonen, fordi vi utnytter infrastrukturen til Gina Krog. Utbyggingen vil forlenge levetiden til Gina Krog fra 2029 til 2036, og er viktig for Sleipner-området, sier Camilla Salthe, direktør for felt i senfase i Equinor.
Da energikrisen rammet i 2021, ble det samarbeidet tett med norske myndigheter for å levere maksimalt med gass til Europa.
Ved Gina Krog økte man gasseksporten betydelig ved at gass som tidligere ble brukt til injeksjon for oljeutvinning heller ble eksportert. Samtidig utløste det behov for å framskynde prosjekter som kan forlenge levetiden for feltet.

Eirin er en sentral brikke i dette arbeidet, og prosjektet er modnet fram på rekordtid. Produksjonsstart er forventet allerede i 2025.
– Ved å forlenge levetiden på Gina Krog får vi også muligheten for å modne ytterligere nye reserver i området. Vi ser fortsatt muligheter for nye funn og vil bygge undervannsanlegget til Eirin med muligheter for tilkobling av nye felt, sier Ketil Rongved, direktør for prosjekter for felt i senfase i Equinor.
Med elektrifisering av Gina Krog og delvis elektrifisering av Sleipner vil produksjonen fra Eirin ha lave utslipp med tre kilo CO2 per fat oljeekvivalenter.
Partnere i lisensen er Equinor (78,2 prosent) og KUFPEC Norway (21,8 prosent).

Siste nyheter

Enighet om konsept for Ringvei Vest – samler flere funn i ett prosjekt
Equinor og partnere er enige om konseptvalg for Ringvei Vest, et havbunnsprosjekt knyttet til Troll B-plattformen i Nordsjøen.

Equinors kapitalmarkedsdag 2026
Equinor ASA presenterer i dag sin strategi for å levere mer energi, høyere kontantstrøm og industriledende avkastning. Tilbakekjøp av aksjer for 2026 dobles til 3 milliarder USD, og Equinor introduserer et mer forutsigbart rammeverk for årlige tilbakekjøp av aksjer fra 2027. Selskapet har som mål å øke kvartalsvis kontantutbytte per aksje med mer enn 5 % årlig.

Vil videreutvikle Johan Sverdrup
Nye volumer i Johan Sverdrup-området gir grunnlag for Johan Sverdrup fase 4. Equinor og partnerskapet modner nå en ny havbunnsutbygging som skal bidra til å opprettholde produksjon og verdiskaping fra Norges største oljeproduserende felt. Dette bidrar også til Europas energisikkerhet.