Equinor bestrider forelegg fra Økokrim

I mai 2021 ble Equinor Refining Norway AS (“Equinor Mongstad”) siktet for brudd på forurensningsloven. Saken omhandler historiske forhold knyttet til utslipp selskapet selv har avdekket, gransket og utbedret.
Etterforskningen er avsluttet og Equinor Mongstad har mottatt et forelegg fra Økokrim med en bot på 220 millioner kroner og et inndragningskrav på 500 millioner kroner.

– Vi ser alvorlig på forholdene som omtales. Selskapet avdekket selv utslippene og rapporterte disse til myndighetene. Equinor har gjennomført grundige og transparente granskinger og gjennomført en rekke tiltak for å utbedre avvik som inngår i sakskomplekset. Vi bestrider at selskapet ikke har oppfylt sin plikt til forsvarlig vedlikehold av anlegget gjennom flere tiår og at selskapet har spart utgifter på mangelfullt vedlikehold. Økokrim har heller ikke konkretisert hva den straffbare uaktsomheten består i. Selskapet aksepterer derfor ikke forelegget og vil belyse sakskomplekset i retten, sier Siv Helen Rygh Torstensen, konserndirektør, Juridisk og etterlevelse.
Advokatfirmaet Hjort AS representerer Equinor i saken.
Siste nyheter

Bygger på Troll, mer gass til Europa
Equinor og partnerne Petoro, Shell, TotalEnergies og ConocoPhillips investerer drøyt fire milliarder kroner i et nytt havbunnsprosjekt som vil gi mer gass fra Troll-feltet i Nordsjøen.

Enighet om konsept for Ringvei Vest – samler flere funn i ett prosjekt
Equinor og partnere er enige om konseptvalg for Ringvei Vest, et havbunnsprosjekt knyttet til Troll B-plattformen i Nordsjøen.

Equinors kapitalmarkedsdag 2026
Equinor ASA presenterer i dag sin strategi for å levere mer energi, høyere kontantstrøm og industriledende avkastning. Tilbakekjøp av aksjer for 2026 dobles til 3 milliarder USD, og Equinor introduserer et mer forutsigbart rammeverk for årlige tilbakekjøp av aksjer fra 2027. Selskapet har som mål å øke kvartalsvis kontantutbytte per aksje med mer enn 5 % årlig.