Equinor og partnerne har i dag sendt på høring forslag til program for konsekvensutredning for en mulig feltutbygging av Wisting i Barentshavet. Prosjektet er fortsatt i en tidlig fase og videre framdrift vil avhenge av ytterligere forbedringer for å få et lønnsomt og realiserbart prosjekt.
Wisting er det største oljefunnet på norsk sokkel som fortsatt ikke er utviklet, med utvinnbare volumer anslått til i underkant av 500 millioner fat oljeekvivalenter.

– Vi har gjort betydelige forbedringer på Wisting siden utsettelsen i 2022, men det gjenstår fortsatt mye arbeid før vi kan ta stilling til om det er grunnlag for en endelig investeringsbeslutning. Kraft fra land har vært grundig vurdert, men har blitt valgt bort på grunn av teknisk kompleksitet og høye kostnader. Vi jobber nå videre med kraftproduksjon fra en energieffektiv gassturbinløsning, sier Trond Bokn, direktør for prosjektutvikling i Equinor.
Partnerskapet har valgt et flytende produksjons- og lagerskip (FPSO) for Wisting. Som del av det videre arbeidet vil prosjektet også utrede muligheten for karbonfangst og ‑lagring (CCS), med mål om å redusere CO₂‑utslippene fra produksjonen. En slik løsning er aktuell på Wisting på grunn av kraftanleggets størrelse og fordi installasjonen utvikles som et nybygg.
Det pågår nå videre modning og delstudier i prosjektet. Partnerskapet planlegger å ta stilling til endelig konseptvalg og eventuell videreføring mot slutten av 2026. Løsningene må tilfredsstille krav til sikker og effektiv drift i Barentshavet.
Videreføring av en CCS‑løsning vil avhenge av at teknologiske og regulatoriske forutsetninger kommer på plass innenfor akseptable kostnads‑ og tidsrammer, både for kraftturbinen og et eventuelt CCS‑anlegg. En endelig investeringsbeslutning planlegges i slutten av 2027.
Dersom prosjektet realiseres, vil Wisting skape betydelige inntekter for det norske samfunn. En utbygging vil også gi store ringvirkninger i norsk leverandørindustri både i utbyggings- og driftsfasen:
- De største og varige ringvirkningene fra Wisting vil komme fra om lag 30 år med drift. Nesten all aktivitet knyttet til drift vil skje i Norge og bidra til verdiskaping og arbeidsplasser i industrien nasjonalt og regionalt i tiår fremover.
- Boring og brønn og undervannsutbyggingen utgjør om lag halvparten av den totale investeringen for en Wisting-utbygging. Størstedelen av denne aktiviteten vil være verdiskaping i norsk industri.
- Norske leverandører gis eksklusiv mulighet til å vise konkurransedyktighet innenfor prosjektering, innkjøp og bygging av modulene til produksjonsskipet på Wisting. I tillegg vil innkjøpsaktiviteten gi store muligheter for de mange utstyrsleverandørene i Norge.
- Selve skroget kan ikke bygges ved norske verft på grunn av størrelse og nødvendig infrastruktur.
Forslaget til program for konsekvensutredning sendes nå på høring som en del av den videre modningen av prosjektet. Høringsfristen er satt til 16 uker. Mer informasjon finnes på equinor.com – se lenken under.
Rettighetshavere i Wisting: *Equinor Energy AS (42,5 %), *Aker BP ASA (27,5 %), Petoro AS (20 %) og INPEX Idemitsu Norge AS (10 %).
* Etter transaksjoner mellom Equinor og Aker BP, gitt myndighetsgodkjennelse.




